دوره 3، شماره 2 - ( بهار 1402 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SUMS.REC.1401.231

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhlaghi F, Rahimi C, Mohammadi N. The Comparison Effectiveness of Sensory Integration and Central Nervous System Reorganization Interventions on Memory of Students with Specific Learning Disorder. J Clin Sport Neuropsychol 2023; 3 (2) : 3
URL: http://jcsnp.ir/article-1-83-fa.html
اخلاقی یزدی نژاد فاطمه، رحیمی چنگیز، محمدی نورالله. مقایسه اثربخشی مداخله‌های یکپارچگی حسی و سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1402; 3 (2)

URL: http://jcsnp.ir/article-1-83-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (133 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال‌های یادگیری، تأثیر بسیار زیادی بر سطح عملکرد دانش‌آموزان به‌ویژه بر حافظه آشکار و نهان آنان دارد و شناسایی روش­‌های مداخله­‌ای تعیین‌کننده در این حوزه دارای اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله‌های یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود.
روش: جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند که تعداد ۹۰ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه یکپارچگی حسی، سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی و گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (۱۹۸۰) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از اندازه‌گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چندمتغیری با استفاده از نسخه ۲۴ نرم‌افزار SPSS انجام شد.
یافته­‌ها: بر اساس یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که هر دو مداخله یکپارچگی حسی و سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان دانش­‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در هر سه نوع اختلال یادگیری (خواندن/نوشتن، ریاضی و ترکیبی) اثرگذار بوده است. همچنین نتایج نشان داد، تأثیر مداخله یکپارچگی حسی بر افزایش حافظه آشکار و نهان دانش‌آموزان بیش از گروه سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی است.
نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته­‌ها می­‌توان نتیجه گرفت که مداخله‌های یکپارچگی حسی و سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه اثربخش است.
شماره‌ی مقاله: 3
     
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: عصب روانشناسی بالینی ورزشی
دریافت: 1401/11/18 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/2/11
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مجله عصب روانشناسی بالینی ورزشی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Journal of Clinical Sport Neuropsychology

Designed & Developed by : Yektaweb