دوره 2، شماره 3 - ( تابستان 1401 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hajdivan bachari S. The Effectiveness of Implicit Social Skills Training on Improving the Communication Ability of Children with Autism Spectrum Disorder. J Clin Sport Neuropsychol 2022; 2 (3) : 2
URL: http://jcsnp.ir/article-1-38-fa.html
حاج دیوان بچاری ستاره. اثربخشی آموزش ضمنی مهارت‌های اجتماعی بر بهبود توانایی ارتباطی کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1401; 2 (3)

URL: http://jcsnp.ir/article-1-38-fa.html


دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ایران
چکیده:   (559 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصب­ی‌تحولی است که با نارسایی در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و وجود علایق، رفتارها و فعالیت­‌های محدود و تکراری شناسایی می­‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ضمنی مهارت­‌های اجتماعی بر بهبود توانایی ارتباطی کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی انجام شد.
روش: روش تحقیق از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش­‌آزمونپس­‌آزمون بود. جامعه آماری را کودکان ۱۲-۸ ساله دارای اختلال طیف درخودماندگی شهر اراک در سال ۱۳۹۷ تشکیل داده است که از بین آنان ۳۰ نفر به روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه کاربندی شدند. اعضای گروه آزمایش در طول ده هفته (هفته­‌ای دو جلسه شصت دقیقه‌ای) به صورت گروهی در آموزش شرکت کردند و در گروه گواه هیچ مداخله­‌ای انجام نشد. ابزار پژوهش فرم والدین پرسش­نامه مهارت­‌های اجتماعی (گرشام و الیوت، ۱۹۹۰) بود. داده­‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته­‌ها: نشان داد که آموزش ضمنی مهارت­‌های اجتماعی در نمونه پژوهش تأثیر معنی­‌داری (۰/۰۱>p) بر بهبود توانایی ارتباطی کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی داشته است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته­‌ها، آموزش ضمنی مهارت­های اجتماعی موجب افزایش توانایی ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی می­‌شود.
شماره‌ی مقاله: 2
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/11/5 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1401/1/12
* نشانی نویسنده مسئول: setareh.hajdivan@gmail.com

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مجله عصب روانشناسی بالینی ورزشی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Journal of Clinical Sport Neuropsychology

Designed & Developed by : Yektaweb