Rajabpour H, Naziri G, Mohammadi M, Ganji A. The Relationship Between Negative Emotional Schemas and Severity of Irritable Bowel Syndrome Among Tehran Student Athletes. J Clin Sport Neuropsychol 2025; 5 (1) : 4
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-151-fa.html
رجب پور هانیه، نظیری قاسم، محمدی مسعود، گنجی آزیتا. رابطه طرحوارههای هیجانی منفی با نشانگان روده تحریکپذیر در دانشجویان ورزشکار شهر تهران. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1403; 5 (1) :61-81
URL: http://jcsnp.ir/article-1-151-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3- استادیار گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (34 مشاهده)
زمینه و هدف: نشانگان روده تحریکپذیر یک اختلال عملکردی گوارشی شایع در میان دانشجویان است که عوامل روانشناختی مانند طرحوارههای هیجانی منفی ممکن است شدت علائم آن را افزایش دهند. ورزشکاران به دلیل فشارهای تمرینی ممکن است مستعد این طرحوارهها باشند. این مطالعه به بررسی همبستگی طرحوارههای هیجانی منفی با شدت علائم سندرم روده تحریکپذیر در دانشجویان ورزشکار پرداخته است.
روش: در این مطالعه همبستگی مقطعی، ۲۰۰ دانشجوی ورزشکار (۱۰۰ مرد و ۱۰۰ زن، سن ۱۸-۲۵ سال) از دانشگاههای تهران در سال ۱۴۰۳ انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه طرحوارههای هیجانی (لیهی، ۲۰۰۲)، مقیاس شدت علائم نشانگان روده تحریکپذیر (فرانسیس و همکاران، ۱۹۹۷) بود. دادهها با آزمون همبستگی پیرسون در نسخه ۲۷ نرمافزار اسپیاساس تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره طرحوارههای هیجانی منفی ۴۲/۵ ± ۸/۲ و شدت علائم نشانگان روده تحریکپذیر ۱۸۷/۳ ± ۴۵/۶ بود. همبستگی مثبت و معنادار بین طرحوارههای هیجانی منفی کلی و شدت علائم نشانگان مشاهده شد (r=۰/۴۲، p<۰/۰۱). به طور خاص، نشخوار فکری (r=۰/۳۸، p<۰/۰۱)، عدم کنترلپذیری (r=۰/۴۵، p<۰/۰۱)، گناه (r=۰/۳۲، p=۰/۰۲) و سرزنش (r=۰/۳۵، p<۰/۰۱) با شدت علائم همبستگی مثبت داشتند. همچنین نتای نشان داد که نشانگان روده تحریکپذیر در دانشجویان با سطح فعالیت ورزشی متوسط بیشتر از ورزشکاران حرفهای (t=۲.۲۸، p<۰/۰۱) بود.
نتیجهگیری: طرحوارههای هیجانی منفی با شدت علائم نشانگان روده تحریکپذیر در دانشجویان ورزشکار همبستگی مثبت معنادار دارند، که نشاندهنده نقش عوامل روانشناختی در این جمعیت است. پیشنهاد میشود مداخلات مبتنی بر تنظیم هیجان برای پیشگیری و مدیریت علائم در دانشجویان ورزشکار اجرا شود.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1404/3/12 | پذیرش: 1403/9/23 | انتشار: 1403/10/12
* نشانی نویسنده مسئول: گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران |