Nourian Z, Mami S. The Effectiveness of Neurofeedback Training on Improvement of Concentration among Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Clin Sport Neuropsychol 2021; 1 (1 and 2) : 3
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-8-fa.html
نوریان زهرا، مامی شهرام. اثربخشی پسخوراند عصبی بر افزایش تمرکز کودکان دارای اختلال بیشفعالی کاستی توجه. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1400; 1 (1 و 2) :28-38
URL: http://jcsnp.ir/article-1-8-fa.html
1- دانش آموخته کارشناس ارشد روان شناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
چکیده: (1055 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بیشفعالی کاستی توجه یک اختلال رفتاری و عصبیرشدی شایع در دوران کودکی است. یکی از شیوههای جدید برای درمان و بهبود این اختلال، پسخوراند عصبی است. پسخوراند عصبی از جمله روشهای عصبروانشناختی آموزشی و درمانی است؛ پسخوراند عصبی با استفاده از دادههای بهدستآمده از بازخورد بینایی یا شنوایی اطلاعات ثبتشده الکتروانسفالوگرافی از ویژگیهای امواج مغزی، فرد را قادر میسازد تا فعالیتهای قشر مغز خود را تغییر دهد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی پسخوراند عصبی در افزایش توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال بیشفعالی کاستی توجه بود.
روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی شهر تهران بود. نمونه این پژوهش شامل ۲۰ کودک دارای اختلال بیشفعالی کاستی توجه بودند که از مدارس منطقه ۶ تهران بهصورت نمونهگیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. درمان پسخوراند عصبی به مدت ۲۰ جلسه ۴۰ دقیقهای بهصورت دو بار در هفته و بهصورت فردی اجرا شد. توجه و تمرکز مشارکتکنندهها با آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی D۲ (روندا، ۲۰۰۵) سنجیده شد. دادهها با استفاده از روش آماری T وابسته و با کمک نرمافزار SPSS-۲۱ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج آزمون T وابسته نشان داد که تأثیر مداخله پسخوراند عصبی بر شرکتکنندگان گروه آزمایشی برای متغیر توجه و تمرکز معنادار بوده است (۰/۰۵). بدین معنی که میزان نمرات توجه و تمرکز شرکتکنندگان افزایش یافته است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که پسخوراند عصبی در افزایش توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال بیشفعالی کاستی توجه تأثیرگذار است. درمانگران میتوانند از این روش در بهبود توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال بیشفعالی کاستی توجه استفاده کنند.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
كاربردی |
موضوع مقاله:
عصب روانشناسی دریافت: 1400/7/29 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/10/16
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. |