Karoubi S, Salehpour M, Shahidi F. The Effect of Six Weeks of Bodyweight Resistance Training on Salivary Brain-Derived Neurotrophic Factor Levels and Working Memory in Adolescent Girls. J Clin Sport Neuropsychol 2024; 4 (3) : 3
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-53-fa.html
کروبی شیما، صالح پور محتبی، شهیدی فرشته. تأثیر شش هفته تمرین مقاومتی با وزن بدن بر میزان فاکتور بزاقی عصبزایی مشتق از مغز و حافظه فعال دختران نوجوان. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1403; 4 (3)
URL: http://jcsnp.ir/article-1-53-fa.html
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده: (36 مشاهده)
زمینه و هدف: مغز بهعنوان مهمترین بخش دستگاه عصبی مرکزی نقش کلیدی در جلوگیری از اختلالات شناختی و بهبود یادگیری و بازفراخوانی ایفا میکند. نوجوانان به دلیل رشد قشر پیشپیشانی در دوران بلوغ بیشتر تحت تأثیر عملکردهای شناختی قرار میگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر شش هفته تمرین مقاومتی با وزن بدن بر سطوح فاکتور بزاقی عصبزایی مشتق از مغز بزاقی، حافظه فعال و همدلی در دانشآموزان دختر نوجوان انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمهتجربی از طرح پیشآزمون-پسآزمون استفاده شد. ۳۰ دانشآموز دختر مقطع دوم متوسطه بهصورت تصادفی به دو گروه تمرینهای مقاومتی با وزن بدن و گروه گواه تقسیم شدند. مداخله شامل شش هفته تمرین مقاومتی با وزن بدن (سه جلسه در هفته) بود. پروتکل تمرین شامل یک ست ۳۰-۵۵ ثانیهای از بیست تمرین هدفمند با زمان استراحت ۳۰ ثانیه بود. نمونههای بزاق جهت سنجش فاکتور بزاقی عصبزایی مشتق از مغز با روش الایزا جمعآوری و تحلیل شدند. حافظه فعال با آزمون حافظهکاری (دانیمن-کارپنتر، ۱۹۸۰) ارزیابی شدد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون شاپیرو-ویلک، تحلیل کوواریانس و آزمون لون در نسخه ۲۴ نرمافزار اسپیاساس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمرینات مقاومتی موجب افزایش معنادار سطح فاکتور بزاقی عصبزایی مشتق از مغز در گروه آزمایشی (۰/۰۵>P) شد، اما تغییر معناداری در حافظه فعال (P>۰/۰۵) مشاهده نشد.
نتیجهگیری: تمرین مقاومتی با وزن بدن میتواند اثر مثبتی بر فاکتور بزاقی عصبزایی مشتق از مغز بزاقی نوجوانان دختر داشته باشد، اما تأثیر قابلتوجهی بر حافظه فعال نشان نداد. پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری برای بررسی نتایج در جمعیتهای گوناگون و با تغییر مدت مداخله انجام شود.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عصب روانشناسی بالینی ورزشی دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1403/3/15 | انتشار: 1403/4/11
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران |