دوره 1، شماره 1 و 2 - ( پاییز 1400 )                   جلد 1 شماره 1 و 2 صفحات 73-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162308377


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mayeli M, Abolmaali Alhosseini K. The Comparison Gender-Based Effectiveness of Computer-Assisted Cognitive Rehabilitation on the Impulse Control and Behavioral Difficulties among Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Clin Sport Neuropsychol 2021; 1 (1 and 2) : 6
URL: http://jcsnp.ir/article-1-18-fa.html
مایلی میترا، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌یار بر کنترل تکانه دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه: مقایسه‌ای مبتنی بر جنسیت. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1400; 1 (1 و 2) :64-73

URL: http://jcsnp.ir/article-1-18-fa.html


1- دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1545 مشاهده)
زمینه و هدف: برخی پژوهش‌ها نشان داده است که در علائم اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه بین پسران و دختران تفاوت‌هایی وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌یار بر کنترل تکانه و دشواری رفتار دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه و مقایسه آن در دختران و پسران بود.
روش­: این پژوهش یک مطالعه شبه‌آزمایشی است. شرکت‌‎کنندگان در این پژوهش شامل ۲۴ (۱۲ پسر و ۱۲ دختر) دانش‌آموز دارای اختلال بیش‌فعالی و کاستی توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که به صورت نمونه‌گیری هدفمند، بر اساس ملاک‌­‎های ورود و خروج انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی را در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش در ده هفته ۲۰ جلسه بازتوانی شناختی رایانه‌یار (هفته‌ای دو جلسه ۳۰ دقیقه‌ای) دریافت کردند. یافته‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t در محیط نرم‌افزار SPSS-۲۶ مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته­‌ها: یافته‌ها نشان داد که کنترل تکانه و دشواری رفتاری دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه به‌‌طور معناداری کاهش پیدا کرده است (۰/۰۵>p). همچنین میزان بهبود در پسران بیشتر از دختران بود (۰/۰۵>p).
نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مداخله بازتوانی شناختی رایانه‌یار می‌تواند کنترل تکانه و دشواری‌های رفتاری کودکان دانش‌آموز دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه را به‌خصوص در پسران بهبود دهد.

شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 472 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: عصب روانشناسی
دریافت: 1400/7/16 | پذیرش: 1400/8/23 | انتشار: 1400/9/15
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مجله عصب روانشناسی بالینی ورزشی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Journal of Clinical Sport Neuropsychology

Designed & Developed by : Yektaweb