Saba M, Soltani A. Causal Model of Psychological Rehabilitation of Sports Coaches in the 3rd District of Tehran. J Clin Sport Neuropsychol 2023; 3 (4) : 6
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-104-fa.html
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد کرمان دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2- استادیار، گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
چکیده: (602 مشاهده)
زمینه و هدف: توانمندسازی روانشناختی، مفهومی نوین است که هم اکنون نظر بسیاری از اندیشمندان مدیریت را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علی توانمندسازی روانشناختی در مربیان ورزشی منطقه ۳ بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. ۳۰۱ شرکتکننده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. آنها پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی کارکنان (وتن و کمرون، ۱۹۹۸) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی (زکی و همکاران، ۲۰۰۶) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش رگرسیون در نرمافزار SPSS تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی و خرده مقیاسهای اثربخشی سازمانی شامل، نوآوری سازمانی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی، و سلامت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که توانمندسازی روانشناختی در مربیان ورزشی منطقه ۳ به اثربخشی سازمانی آنها میتواند مؤثر باشد. این موارد نشان میدهند که توسعه توانمندسازی روانشناختی در محیط کار میتواند بهبود قابل توجهی در عملکرد و عملکرد سازمانی افراد داشته باشد. این یافتهها نه تنها اهمیت توانمندسازی روانشناختی را تأیید میکنند بلکه ارائه مدل علی توانمندسازی روانشناختی نیز میتواند به عنوان یک راهبرد مؤثر برای بهبود عملکرد و اثربخشی سازمانی در شهرداری منطقه ۳ مطرح شود.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
كاربردی |
موضوع مقاله:
روانشناسی ورزشی دریافت: 1403/2/17 | پذیرش: 1403/2/19 | انتشار: 1403/2/23
* نشانی نویسنده مسئول: دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد کرمان دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. |