دوره 1، شماره 1 - ( 8-1400 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (181 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه، یک اختلال عصب‌روانشناختی شایع در دوره کودکی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر توجه یکپارچه دیداری شنیداری است.
روش: این پژوهش مطالعه‌ای آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه در شهر کرج بود. نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری در دسترس و با شیوه نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل ۳۴ دانش‌آموز دبستانی پسر دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روانشناسی شهر کرج بودند. این افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در پیش‌آزمون هر دو گروه با استفاده از آزمون توجه یکپارچه دیداری شنیداری ارزیابی شدند. گروه آزمایشی ۱۲جلسه توانبخشی شناختی با ابزار پژوهشگر ساخته دریافت کردند. درنهایت در مرحله پس‌آزمون گروه‌های موردمطالعه با استفاده از آزمون توجه یکارچه دیداری شنیداری مورد ارزیابی دوباره قرار گرفتند. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS-۲۲ با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که روش توانبخشی شناختی بر بهبود توجه یکپارچه دیداری شنیداری در دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه روشی اثربخش (۰/۰۵>p) بوده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پروش می‌توان نتیجه گرفت توانبخشی شناختی بر توجه یکپارچه دیداری شنیداری دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلال بیش‌فعالی کاستی توجه اثربخش است.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 548 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: عصب روانشناسی
دریافت: 1400/6/21 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار: 1400/10/16
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.