دوره 4، شماره 1 - ( زمستان 1402 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daraei A, Sepahmansour M, Golshani F. The Relationship of Self-Regulation and Self-Perception with Body Mass Index of Girl Students. J Clin Sport Neuropsychol 2024; 4 (1) : 4
URL: http://jcsnp.ir/article-1-114-fa.html
دارایی آذر، سپاه منصور مژگان، گلشنی فاطمه. رابطه خودگردانی و خودکارآمدی با شاخص توده بدنی دختران دانش‌آموز. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1402; 4 (1)

URL: http://jcsnp.ir/article-1-114-fa.html


1- دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (544 مشاهده)
زمینه و هدف: افرادی که دارای خودکارآمدی بالا و مهارت‌های خودگردانی مؤثر هستند، اغلب مدیریت بهتری بر وزن بدن خود دارند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین خودکارآمدی، خودگردانی و شاخص توده بدنی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی و همبستگی بر روی نمونه‌ای شامل ۲۱۲ دانش‌آموز دختر سال سوم دبیرستان در تهران انجام شد که به صورت تصادفی از مدارس منطقه‌های ۱ و ۷ انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه خودکارآمدی (شرر و همکاران، ۱۹۸۲) و پرسشنامه خودگردانی (براون و همکاران، ۱۹۹۹) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش‌های همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه و با استفاده از نسخه ۲۲ نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین خودگردانی، خودکارآمدی و شاخص توده بدنی رابطه معناداری وجود دارد. به‌طور خاص، خودگردانی به عنوان پیش‌بینی کننده معنادار شاخص توده بدنی شناسایی شد. تحلیل‌های بیشتر نشان داد که خودگردانی می‌تواند شاخص توده بدنی را به‌طور معناداری پیش‌بینی کند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه شواهدی ارائه می‌دهد که خودگردانی و خودکارآمدی عوامل مهمی در مدیریت وزن بدن در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی هستند. مداخله‌هایی که به بهبود مهارت‌های خودگردانی می‌پردازند می‌توانند در کنترل شاخص توده بدنی دانش‌آموزان مؤثر باشند.
شماره‌ی مقاله: 4
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/8/8 | پذیرش: 1402/9/29 | انتشار: 1402/10/11
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مجله عصب روانشناسی بالینی ورزشی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Journal of Clinical Sport Neuropsychology

Designed & Developed by : Yektaweb