Research code: ۱۶۰۳۳
Azhdarloo M, Azhdarloo A. Investigating the effectiveness of music therapy on improving the performance of students with learning disabilities. J Clin Sport Neuropsychol 2023; 3 (1) : 6
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-28-fa.html
اژدرلو محمد، اژدرلو احمد. بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری: مرور نظام. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1401; 3 (1)
URL: http://jcsnp.ir/article-1-28-fa.html
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده: (272 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری به گروهی ناهمگن از اختلالها اشاره دارد و ممکن است با مشکل در خواندن، نوشتن یا توانایی ریاضی بروز یابد. کودکان دارای اختلال یادگیری در کلاس با مشکلات تحصیلی زیادی روبه رو هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر مروری بر اثربخشی موسیقیدرمانی بر بهبود عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود.
روش: روش پژوهش این مطالعه از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادههای پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع کتابخانهای و یک مطالعه مروری است. پژوهش مروری نظاممند حاضر با جستوجوی مقالات انگلیسی از پایگاههای داده شامل Science Direct، Google Scholar، PubMed و Scopus و با استفاده از کلیدواژگان «music therapy ،Learning Disorder ،Writing disorder Dyslexia Math Disorder» و عنوان کلی «The effectiveness of music therapy on improving the performance of students with learning disabilities» بهدست آمد. همچنین مقالههای فارسی در پایگاههای داده نورمگز، سیویلیکا، مگیران، علم نت و جهاد دانشگاهی با همان کلیدواژگان به زبان فارسی مورد جستوجو قرار گرفت. همچنین مقالههای منتشر شده از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۲ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد موسیقیدرمانی در کاهش علایم و بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش است.
نتیجهگیری: موسیقیدرمانی موجب بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری میشود. ازاینرو بر اساس این پژوهش به کارشناسان بهداشت روانی و متولیان مراکز آموزشی پیشنهاد میشود برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال خواندن و نوشتن، از موسیقیدرمانی نیز بهعنوان مداخلهای تکمیلی بهره ببرند.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
مطالعه مروری (فراتحلیل) |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/9/12 | پذیرش: 1401/10/25 | انتشار: 1401/11/12