Abbasi F. The Role of Peer Relationship Quality in Predicting Internet Addiction Among High School Students in Bandar Abbas. J Clin Sport Neuropsychol 2025; 5 (1) : 5
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-106-fa.html
چکیده: (9 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت یکی از مشکلات رفتاری شایع در میان نوجوانان است که میتواند بر سلامت روان، عملکرد تحصیلی و روابط اجتماعی آنها تأثیر منفی بگذارد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس کیفیت روابط با همسالان در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بود. نمونهای به حجم ۳۲۱ نفر (۱۸۸ دختر و ۱۳۳ پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اعتیاد به اینترنت (یانگ، ۲۰۱۷) و پرسشنامه روابط با همسالان (پاناگیوتو و همکاران، ۲۰۲۱) بود. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون در نسخه ۲۶ نرمافزار اسپیاساس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد کیفیت روابط با همسالان (اعتماد، ارتباط و بیگانگی) بهطور معناداری ۳۵٪ از واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین میکنند (F(۳,۳۱۷)= ۵۷/۹۱, p<۰/۰۰۱, R²=۰/۳۵). اعتماد به همسالان (β=−۰/۳۸, p<۰/۰۰۱) و ارتباط با همسالان (β=−۰/۲۷, p<۰/۰۰۱) پیشبین منفی و معنادار و احساس بیگانگی از همسالان (β=۰/۴۴, p<۰/۰۰۱) پیشبین مثبت و معنادار اعتیاد به اینترنت بودند.
نتیجهگیری: روابط باکیفیت و حمایتی با همسالان میتواند بهعنوان یک عامل محافظتی در برابر اعتیاد به اینترنت عمل کند. پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی و مداخلات مبتنی بر تقویت مهارتهای ارتباطی و دوستی در مدارس بندرعباس اجرا شود.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
مطالعه مروری (فراتحلیل) |
موضوع مقاله:
روانشناسی ورزشی دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/9/3 | انتشار: 1403/10/12
| * نشانی نویسنده مسئول: دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |