دوره 1، شماره 1 و 2 - ( پاییز 1400 )                   جلد 1 شماره 1 و 2 صفحات 27-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1132931311468691399162325733


XML English Abstract Print


1- دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی‌رودهن، تهران، ایران
2- استادیار روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1641 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب مرگ معضلی منحصر به فرد انسانی و یک مسئله درمانی مهم است. حتی در سطح ناهشیار، اضطراب مرگ می‌تواند به‌طور قابل توجهی دامنه زندگی روزمره و عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اضطراب مرگ نزد پرستاران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی (عوامل پنجگانه شخصیت) و اخلاق حرفه‌ای است. 
روش: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی توصیفی-همبستگی و علّی-مقایسه‌­ای است. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستان‌های  (میلاد، مدرس، عرفان و سوم شعبان دماوند) که در فاصله ماه‌های مهر تا بهمن ۱۳۹۹ مشغول به فعالیت بودند. برای این منظور نمونه‌ای۲۵۰ نفری از پرستاران بیمارستان‌ها به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و ازنظر اضطراب مرگ، ویژگی‌های شخصیتی و اخلاق حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های اضطراب مرگ  (تمپلر، ۱۹۷۰)، پنج عامل بزرگ شخصیت نئو  (مک‌کرا و کاستا، ۱۹۹۲) و اخلاق حرفه‌ای  (کانیزالس ورگاس، ۲۰۰۱) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته‌ها: بین اضطراب مرگ، روان‌رنجوری و وظیفه‌شناسی رابطه مثبت و بین برون‌گرایی، گشودگی به تجربه و دل‌پذیر بودن رابطه منفی و همچنین بین اخلاق حرفهای و اضطراب مرگ رابطه منفی وجود دارد و تفاوت معنی‌داری بین اضطراب مرگ و پرستاران بیمارستان‌ها به دست نیامده است. نتایج پژوهش نشان داد که ویژگی‌های شخصیت و اخلاق حرفهای درمجموع و با همکاری یکدیگر می‌توانند اضطراب مرگ را پیش‌بینی کنند. در نهایت نتایج نشان داد که تفاوت‌های معنی‌داری بین پرستاران با و بدون فعالیت ورزشی وجود دارد.
نتیجه‌‏گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده آشنایی با مفاهیم ارزش حرفهای و مهارت‌های شناختی، هیجانی و رفتاری می‌توانند در عملکرد و سلامت روان‌پرستاران تأثیرگذار باشد. همچنین در دوران جهانگیری بیماری کرونا تشویق پرستاران به ورزش کردن ضروری به نظر می‌رسد.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 653 kb]   (429 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/7/20 | انتشار: 1400/10/2
* نشانی نویسنده مسئول: واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی‌رودهن، تهران، ایران

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.