دوره 2، شماره 3 - ( تابستان 1401 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Teimoory N. The Comparison Effectiveness of Mindfulness Based Stress Reduction and Acceptance and Commitment Therapy on Anxiety and Executive Function in Professional Adolescents Chess Player. J Clin Sport Neuropsychol 2022; 2 (3) : 1
URL: http://jcsnp.ir/article-1-24-fa.html
تیموری ندا. مقایسه اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و کارکردهای اجرایی نوجوانان شطرنج‌باز حرفه­‌ای. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1401; 2 (3)

URL: http://jcsnp.ir/article-1-24-fa.html


دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، پردیس بین الملل، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده:   (903 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، کارکردهای اجرایی و برنامه­‌ریزی نوجوانان شطرنج‌باز حرفه­‌ای انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش نوجوانان پسر شطرنج‌باز حرفه‌ای شهر کرج در سال ۱۳۹۸ بود. با توجه به شبه‌آزمایشی بودن طرح، نمونه‌ای ۴۵ نفری (هر گروه ۱۵ نفر) با توجه به معیارهای ورود از بین افراد جامعه آماری به‌صورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان بااستفاده از گمارش تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی یا گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک ۲ (بک و همکاران، ۱۹۹۶) و آزمون رایانه­‌ای برج لندن (شلایس، ۱۹۸۲) بود. برای تحلیل داده­‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره استفاده شد. شرکت‌کنندگان در گروه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی طی هشت جلسه و در گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ۸ جلسه در جلسه‌ها شرکت کردند؛ در حالی که گروه گواه هیچ مداخله­‌ای دریافت نکردند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر اضطراب و برنامه‌ریزی و سازماندهی نوجوانان شطرنج‌باز حرفه­‌ای دارند (۰/۰۵>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخش بودن این رویکردها، روان­شناسان ورزشی می­‌توانند جهت بهبود اضطراب و کارکرد اجرایی در ورزشکاران از این رویکردها استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 1
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی ورزشی
دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1400/12/19 | انتشار: 1401/1/12
* نشانی نویسنده مسئول: دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، پردیس بین الملل، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.