Teimoory N. The Comparison Effectiveness of Mindfulness Based Stress Reduction and Acceptance and Commitment Therapy on Anxiety and Executive Function in Professional Adolescents Chess Player. J Clin Sport Neuropsychol 2022; 2 (3) : 1
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-24-fa.html
تیموری ندا. مقایسه اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و کارکردهای اجرایی نوجوانان شطرنجباز حرفهای. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1401; 2 (3)
URL: http://jcsnp.ir/article-1-24-fa.html
دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، پردیس بین الملل، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده: (903 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، کارکردهای اجرایی و برنامهریزی نوجوانان شطرنجباز حرفهای انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش نوجوانان پسر شطرنجباز حرفهای شهر کرج در سال ۱۳۹۸ بود. با توجه به شبهآزمایشی بودن طرح، نمونهای ۴۵ نفری (هر گروه ۱۵ نفر) با توجه به معیارهای ورود از بین افراد جامعه آماری بهصورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. شرکتکنندگان بااستفاده از گمارش تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی یا گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک ۲ (بک و همکاران، ۱۹۹۶) و آزمون رایانهای برج لندن (شلایس، ۱۹۸۲) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره استفاده شد. شرکتکنندگان در گروه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی طی هشت جلسه و در گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ۸ جلسه در جلسهها شرکت کردند؛ در حالی که گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر اضطراب و برنامهریزی و سازماندهی نوجوانان شطرنجباز حرفهای دارند (۰/۰۵>p).
نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن این رویکردها، روانشناسان ورزشی میتوانند جهت بهبود اضطراب و کارکرد اجرایی در ورزشکاران از این رویکردها استفاده کنند.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی ورزشی دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1400/12/19 | انتشار: 1401/1/12
* نشانی نویسنده مسئول: دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، پردیس بین الملل، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران |