دوره 4، شماره 2 - ( بهار 1403 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Mirzaei H. The Relationship Between Coaching Behaviors and Athlete Satisfaction: A Multidisciplinary Correlational Study in Chess Players. J Clin Sport Neuropsychol 2024; 4 (2) : 1
URL: http://jcsnp.ir/article-1-116-fa.html
میرزایی حسین. رابطه بین رفتارهای مربیگری و رضایت ورزشکار: مطالعه‌ همبستگی بین‌رشته‌ای در شطرنج‌بازان. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1403; 4 (2)

URL: http://jcsnp.ir/article-1-116-fa.html


دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، پردیس کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.
چکیده:   (412 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارهای مربیگری نقش حیاتی در رضایت ورزشکاران و نتایج عملکردی ایفا می‌کنند. با این حال، تحقیقاتی که این رابطه را، به‌ویژه در بازیکنان شطرنج، بررسی کنند، محدود است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین رفتارهای مربیگری و رضایت ورزشکاران در میان بازیکنان شطرنج با استفاده از یک رویکرد چند رشته‌ای انجام شد.
روش: در این پژوهش برای بررسی رابطه بین رفتارهای مربیگری و رضایت ورزشکاران از طرح همبستگی استفاده شد. این مطالعه شامل نمونه‌ای از ورزشکاران رشته شطرنج شهر تهران بود. شرکت‌کنندگان مقیاس رضایت ورزشکاران (کلیسخان و بایدر، ۲۰۱۶) پرسشنامه رفتارهای مربیگری (کوت و همکاران، ۱۹۹۹) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی در نسخه ۲۴ نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین رفتارهای ویژه مربیگری و سطح رضایت ورزشکاران همبستگی معنی‌داری وجود دارد. رفتارهای مربیگری مثبت مانند تمرین ورزشی و برنامه‌ریزی، مهارت‌های تکنیکی، آماده‌سازی ذهنی، راهبردهای رقابتی، و رابطه شخصی با میزان بالاتر رضایت ورزشکار مرتبط بود. از سوی دیگر، رفتارهای رابطه شخصی منفی با میزان پایین‌تر رضایت ورزشکار مرتبط بود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه اهمیت رفتارهای مربیگری را در شکل‌گیری رضایت ورزشکاران شطرنج نشان می‌دهد. با شناسایی رفتارهای مربیگری کلیدی که بر رضایت ورزشکاران تأثیر می‌گذارند، مربیان و مدیران ورزشی می‌توانند راهبردهایی را برای افزایش تجربه مثبت ورزشکاران و بهینه‌سازی نتایج عملکرد اجرا کنند.
شماره‌ی مقاله: 1
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی ورزشی
دریافت: 1402/9/2 | پذیرش: 1402/10/30 | انتشار: 1403/1/13
* نشانی نویسنده مسئول: پردیس کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.