دوره 3، شماره 4 - ( پائیز 1402 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Pourabdol H, Saken Azari R. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Reducing Procrastination and Burnout in Athletes Students in Marand. J Clin Sport Neuropsychol 2023; 3 (4) : 3
URL: http://jcsnp.ir/article-1-108-fa.html
عبدل پور همت، ساکن آذری رعنا. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اهمال‌کاری و فرسودگی دانش‌آموزان ورزشکار شهر مرند. عصب‌روانشناسی بالینی ورزشی. 1402; 3 (4)

URL: http://jcsnp.ir/article-1-108-fa.html


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران.
چکیده:   (297 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان دبیرستانی اغلب اهمال‌کاری و فرسودگی را تجربه می‌کنند که بر عملکرد و بهزیستی کلی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. پرداختن به این مسائل نیازمند مداخله‌های هدفمند با هدف قرار دادن عوامل روانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اهمال­کاری و فرسودگی در دانش­‌آموزان ورزشکار دوره دوم متوسطه شهر مرند بود.
روش: این پژوهش مطالعه‌ای شبه­‌آزمایشی استفاده شده است. جامعه این پژوهش شامل پسران دبیرستانی ورزشکار شهر مرند در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود که با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای یک دبیرستان پسرانه انتخاب و بین ۱۰۰ نفر از دانش­‌آموزان این دبیرستان‌ها پرسش­نامه­‌های فرسودگی و اهمال­کاری توزیع شد، سپس ۴۰ نفر از دانش­‌آموزانی که نمره فرسودگی و اهمال­کاری بیشتری داشتند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. این دانش­‌آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (۲۰ نفر در هر گروه) کاربندی شدند. برای گردآوری داده­‌ها از پرسش­نامه فرسودگی (سالملا-آرو و همکاران، ۲۰۰۹) و اهمال­کاری (تاکمن، ۱۹۹۱) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی و اهمال­کاری دانش­‌آموزان پسر ورزشکار تاثیر داشته و آن را کاهش داده است.

نتیجه‌گیری: براین اساس، بالینگران می‌توانند با استفاده از روش درمان پذیرش و تعهد به بهبود فرسودگی و اهمال­کاری دانش­‌آموزان پسر ورزشکار کمک کنند.
شماره‌ی مقاله: 3
     
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/7/21 | انتشار: 1402/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.