Pourabdol H, Saken Azari R. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Reducing Procrastination and Burnout in Athletes Students in Marand. J Clin Sport Neuropsychol 2023; 3 (4) : 3
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-108-fa.html
عبدل پور همت، ساکن آذری رعنا. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اهمالکاری و فرسودگی دانشآموزان ورزشکار شهر مرند. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1402; 3 (4)
URL: http://jcsnp.ir/article-1-108-fa.html
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران.
چکیده: (294 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشآموزان دبیرستانی اغلب اهمالکاری و فرسودگی را تجربه میکنند که بر عملکرد و بهزیستی کلی آنها تأثیر منفی میگذارد. پرداختن به این مسائل نیازمند مداخلههای هدفمند با هدف قرار دادن عوامل روانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اهمالکاری و فرسودگی در دانشآموزان ورزشکار دوره دوم متوسطه شهر مرند بود.
روش: این پژوهش مطالعهای شبهآزمایشی استفاده شده است. جامعه این پژوهش شامل پسران دبیرستانی ورزشکار شهر مرند در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای یک دبیرستان پسرانه انتخاب و بین ۱۰۰ نفر از دانشآموزان این دبیرستانها پرسشنامههای فرسودگی و اهمالکاری توزیع شد، سپس ۴۰ نفر از دانشآموزانی که نمره فرسودگی و اهمالکاری بیشتری داشتند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. این دانشآموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (۲۰ نفر در هر گروه) کاربندی شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی (سالملا-آرو و همکاران، ۲۰۰۹) و اهمالکاری (تاکمن، ۱۹۹۱) در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی و اهمالکاری دانشآموزان پسر ورزشکار تاثیر داشته و آن را کاهش داده است.
نتیجهگیری: براین اساس، بالینگران میتوانند با استفاده از روش درمان پذیرش و تعهد به بهبود فرسودگی و اهمالکاری دانشآموزان پسر ورزشکار کمک کنند.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
كاربردی |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/7/21 | انتشار: 1402/8/10