Sanatgar Ghouchani A, Hassan Abadi H, Ghanaei Chamanabad A. The relationship Between Personality Types and Success in European and Asian Football Coaches. J Clin Sport Neuropsychol 2024; 4 (3) : 1
URL:
http://jcsnp.ir/article-1-123-fa.html
صنعتگر قوچانی علی، حسن آبادی حسین، غنایی چمن آباد علی. رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و موفقیت در مربیان فوتبال اروپایی و آسیایی. عصبروانشناسی بالینی ورزشی. 1403; 4 (3)
URL: http://jcsnp.ir/article-1-123-fa.html
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردووسی
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
چکیده: (799 مشاهده)
زمینه و هدف: فیفا و کنفدراسیونهای فوتبال قارههای گوناگون سالانه با صرف هزینههای هنگفت به دنبال افزایش احتمال موفقیت مربیان هستند. کشور ما نیز از این مقوله مستثنی نیست. ویژگیهای شخصیتی مربیان میتواند نقش مهمی در موفقیت آنها در تیمهای فوتبال ایفا کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و موفقیت مربیان فوتبال اروپایی و آسیایی انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مربیان آسیایی و اروپایی بودند. شرکتکنندگان شامل۲۰۰ نفر مربی اروپایی و ۲۰۰ نفر مربی آسیایی بودند که با روش نمونهگیری گویبرفی انتخاب شدند. آنها فرم ج پرسشنامه سنجش شخصیت تیپنمای مایرز-بریگز، و پرسش نامه محققساخته موفقیت را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون در نسخه ۲۱ نرمافزار SPSS تحلیل شد.
یافتهها: بر اساس نمودارها و جداول این نتیجه حاصل شد که بیشترین فراوانی مربوط به ویژگیهای شخصیتی برونگرای حسی متفکر منضبط (ایاستیجِی)، درونگرای حسی متفکر منضبط (آیاستیجِی)، برونگرای شهودی متفکر منضبط (ایانتیجِی) و درونگرای شهودی متفکر منضبط (آیانتیجِی) است و این نشاندهنده این نکته است که بیشتر مربیان موفق در سطح اروپا و آسیا دارای این چهار ویژگی شخصیتی هستند. بیشتر مربیان آسیایی با ویژگی ایاستیجِی قرار داشتند که تعداد آنها ۴۴ نفر بود و سپس در ویژگی آیاستیجِی متمرکز هستند که تعدادشان ۱۵ نفر است، بیشترین تمرکز مربیان اروپایی در ویژگیهای ایاستیجِی و آیاستیجِی است که ۱۸ نفر در هر ویژگی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی مربیان فوتبال اروپایی و آسیایی تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتیجهگیری: فارغ از ویژگیهای درونگرایی یا برونگرایی و حسی یا شهودی بودن مربیان، ویژگیهای متفکر و منضبط بودن، میتوانند بهعنوان ویژگیهای مرتبط با موفقیت مربیان فوتبال شناسایی شوند. بنابراین، پیشنهاد میشود که در انتخاب و آموزش مربیان فوتبال به این ویژگیهای شخصیتی توجه بیشتری شود.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عصب روانشناسی بالینی ورزشی دریافت: 1403/2/14 | پذیرش: 1403/3/18 | انتشار: 1403/4/11
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. |